måndag 31 augusti 2009

1 år i sthlm...

Idag är det 1 år sedan jag flyttade till storstaden... tänkte att jag skulle fira det här på min lilla blogg med att lägga in några av de mail som jag skickade hem under min första förvirrade tid här =)

Håll till godo... Kram

"Hej på er där hemma...
Jag tänkte ge er en liten uppdatering på hur jag har det i storstaden... Äventyret började redan när jag och moster körde och hämtade släpet i lund på fredagen. När vi hade kopplat ihop bilen och släpet så fungerade inte den ena blinkersen så jag fick gå in igen och säga till tjejen i kassan. Hon kom med ut och hade ett kontaktspray med sig som hon sprutade på kontakten och blinkersen funkade. När jag kom fram igen och satte mig i bilen så sa moster att hon tyckte att positionsljusen blinkade, vilket de inte ska göra, så hon ville jag skulle gå bak igen och kolla när hon blinkade... detta gjorde jag och döm om min förvåning att när hon slog på ena blinkersen så blinkade ALLA ljus på hela släpet, inklusive bromsljusen som inte ska blinka och båda blinkersen... det positiva i kråksången va ju i alla fall att bilarna bakom om fattade ju att något skulle hända med bilen framför... men inte vad =) (Känns ju extra skönt att det var 2 kvinnor som satt och körde detta släp som gick på syra...) tjejen i kassan sa att vi fick köra med det så tills sprayet lagt sig... behöver jag säga att det är inte helt lätt att köra från Lund till Kristianstad utan att svänga =)

Vi kom iväg lite senare på lördagen än jag hade räknat med, jag tänkte vid kl 09 men vi kom iväg vid kl 12... det gjorde ju inget för vi hade ju ingen brådska... men jag hade ju räknat med att även om vi kom iväg vid kl 09 skulle vi inte vara uppe förrän vid kl 20... man känner väl sin moster väl... vid första fikastoppet så råkade det bara finnas en loppis... ni får en gissning var vi började... just det, en shoppingtur på loppisen =)

Väl framme i Sthlm så flyttade vi in grejorna väldigt snabbt, det hela gick på 28 minuter... Problemet är ju som ni vet när man flyttar att man har ingen aning om var någonting är... så hela kvällen var mitt svar på allt "någonstans" oavsett om det var frågan om var sängen skulle stå eller om jag hade en hammare... en av de komiska grejorna med detta var att jag inte visste vart jag gjort av mitt cykellås så de första dygnen delade jag min luftmadrass men ett cykelhjul =) detta var innan jag hittade mitt high-tec bike-alarm på 100 decibel... när detta väl var påmonterat har nu min cykel fått sin plats på gatan fastlåst i gallret till källarfönstret... för er som nu förfasar er över att larmet är på 100 decibel kan jag säga att det är ett stegrande larm och det börjar, tack och lov, inte på den styrkan...detta är jag evigt tacksam över eftersom jag då inte riktigt lärt mig hur jag låser upp min cykel utan att sätta igång larmet... det vill säga att varje gång jag ska ta min cykel så tror alla att jag försöker stjäla den =) något jag lärde mig efter Sareks releasfest som vi var på i torsdag, där vi blev lite väl fnittriga efter 2 glas vin och en Sovlaki i bröd (grekisk fast-food... åh, hur mycket kan man älska ett matstånd på ett torg) i alla fall så är det ingen bra kombination att vara lite snurrig och samtidigt försöka få upp ett high-tec alarm mitt på medborgarplatsen, tro mig!!!

Jag va på nya jobbet på en förfika i tisdag och det va trevligt men konstigt... tror att det är det jag har mest problem med att fatta, att jag inte kommer tillbaka till jobbet i Hässleholm =( i alla fall så alla kom fram och hälsade mig välkommen och visste vem jag var och de sa att de var så glad för att det var just jag som kom till dem...känns konstigt när de inte ens vet vem jag är... i alla fall så bjuds man på frukost varje tisdag och det är även gratis kaffe och kaffemjölk hela dagarna... Jag har fått en mentor utsedd som verkar vara jättegullig så det känns bra... De verkar ha kommit lite längre när det gäller BBIC än vi hade gjort, de planerade nu en heldag för att gå igenom övervägande och omprövningar... Ja, jag...vi får väl se hur det blir på måndag...

När mamma och moster åkte i onsdag så va det lite tungt skall jag villigt erkänna, speciellt extra eftersom mamma blev blank i ögonen hon oxå... va tvungen att gråta en lite skvätt på kvällen i Margots famn...tror att jag har missat hela grejen av att vi inte skulle bo på samma ställe längre. Hela alltet har gått i 290 knyck och jag tror inte riktigt jag tänkt längre än till att få flytten att fungerar och inte funderat på något efter det... men men det kändes bättre redan på morgonen efter när jag vaknade i min nya, mysiga lägenhet =)

Fatta om jag fick en chock igår morse när posten kom... i brevlådan låg ett brev från ABK med en varning för störning med hög musik 080831... fatta att kille som hyr min lägenhet hade lyckats med det stora konststycket att på mindre än 16 TIMMAR få securitas att komma och knacka på dörren... detta är samma lägenhet och samma grannar som jag bott med i 4 år och den ena jag fått var när grannen under ringde och frågade om jag var sömmerska på kvällarna... behöver jag säga att jag kokade här igår...fick inte tag i killen först men eftersom jag ville ha alla ess i rockärmnen hade jag ju tagit numret till hans föräldrar också så jag ringde hans mamma och hade mig ett litet snack med henne... Jag har nog varit tydlig för kille ringde mig sedan och sa att han lovade alla aldrig mer ha folk hemma efter kl 22... just det!!! =) fortsättning följer på denna historia... Just det...när jag pratade med ABK om detta så informerade hon míg att om det blir en andra störning inom ett halvvår så skickar de ett brev med en underrättelse till Socialtjänsten!!! så gör de alltid om någon riskerar att bli bostadslös... huva!!! känns ju lite extra skönt att jobba på soc en dag som denna =)

Jag tror det var allt för denna gång men ni får gärna skriva till mig och berätta om vad som händer hos er så känns det som jag är lite närmare er...

Stora kramar Lina"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar