tisdag 16 juni 2009

Torpet...

Kanske ni, precis som jag, tänker när någon säger att man skall åka till torpet att det ska vara en liten stuga med knappt rinnande vatten bara... en liten mysig stuga med ett rum o kök (max) Ja, så gör man tydligen inte i norrland... här är torpet större än det hus man bor i året runt...

Jag, Lotta och Lage åkte till torpet ett dygn... det ligger mitt i ingenstans, utanför Lycksele... så Lage fick köra oss dit och sedan åkte han hem till en kompis och sov över för att sedan hämta oss dagen efter igen... lite läskigt när man tänker på det... jag kan riktigt höra mig själv när jag med en osäker lite nervöst fnittrande stämma upplyste oss alla om att upplägget på utflykten var som tagen ur en skräckfilm... ungdomsgänget åker ut i skogen och blir lämnade för att tillbringa natten själv i skogen eller huset... de vinkar glatt hejdå och säger vi ses imorgon... men som alla vet kommer det något lite obehagligt o hälsa på under natten... usch...
Det blev ju inte heller bättre av att Lage sa när han körde: Nu hör ingen er skrika =) Det är minsann tur att det är ljust hela dygnet annars hade jag inte sovit många knop den natten...


Visst är det helt underbart med gamla saker, hus och människor... men jag har en oerhört stor fascination av gamla möbler o liknande... gissa om jag älsked kylskåpet på torpet... Lage kommer just upp från det har... japp, hela källaren är ett enda stort kylskåp (usch, kom precis på att det var tur att jag kom på det nu här hemma i tryggt förvar i min soffa och inte när jag skulle gå och lägga mig på torpet)

Jag tog massor med bilder för jag tyckte miljön var så magisk...

Visst är det jättefint...


Underbart...

Fantastiskt roligt var det när Lotta och Lage letade gamla saker på övervåningen på torpet... just det, alltså hela den våningen i det "lilla" huset som de bara använder till förråd =)

I alla fall så hittade de en bild på Lotta och en kille när de blev "tvångsgifta"... Jag säger bara det, en bild säger mer än 1000 ord... ni får en gissning, tror ni Lotta var lycklig över detta påhitt eller inte?

En annan sak som jag tyckte va så underbart roligt var denna tv:n som fanns där... snacka om att inte vara wide-screen... vi tittar på vädret och som ni ser i vänster hörn så gällde det att hänga med när de berättade vilken dag de visade vädret för... eftersom på tv:n fick bara "dag" plats... Härligt =)

Här är en bild, bara för att ni ska få en liten idé av hur sjukt enslit detta låg... så här såg det ut på båda håll... jag var faktist tvungen att påminna mig själv om att inte tänka alldeles för mycket på det (promenaden tog vi efter det faktum att Lage hade åkt... så det fanns ju inte så mycket att göra mer än " att gilla läget" som en tidigare chef till mig hade sagt =))

Vi skrek lite rakt ut också bara för att testa, men jag hade nog gjort i brallan om någon hade svarat oss...

Lite fler bilder över fina vyer...


Åh, lite till... visst ser man hur fridfullt det är där...

Här sitter Lotta och inväntar fikan...


Här kommer Lage på sin gräsklippare, jag gillar extra mycket hans brandgula öronskydd =)

Det kommer mera =)

1 kommentar:

  1. Underbart vackra bilder men jag tror bestämt att du har läst lite för mycket skräckromaner. Kram mamma

    SvaraRadera