tisdag 16 juni 2009

Vindelälven...

Här kommer lite härliga bilder från vår dag vid Vindelälven i Umeå... det sägs att det var denna älv som inspirerade Evert Taube att skriva "Änglamark"... Sista strofen i sången: låt sista älven som brusar i vår natur, brusa alltjämt mellan fjällar, gran och fur... Skall vara skriven utifrån hans engagemang att bevara älven...


Oavsett så var den mycket mäktig... här på bilden ser man hängbron som vi gick över... det är det lilla gråa som man ser skymta nästan mitt på träden...

Man blir ju alltid lite tacksam när det uppmärksammas att man finns till =) när jag flyttar till El stockholmia så upptäcker jag att det finns något som heter Lina resarvatet och när jag kommer till norrland, vad upptäcker jag då... Jo nämligen Linaforsen =) (vet inte om det skulle inneburit att jag borde vetat om att det kommer en vårflod, varje år)

På tal om vårflod... här ska ni få se... detta är en bild på Ammarnäs, där vi skulle börja vår vandring... denna bild visar då byn när vårfloden har passerat... Håll nu i er...

Här ser ni nämligen en bild på samma ställe när det är vårfloden... hm, behöver jag säga att jag är SÅÅÅ glad att vi pratade med de som kan detta... tack sveriges turistförening... men vet ni en annan liten detalj som vi hade missat... Jo förstår ni goa vänner... det vissa sig att just i det området som vi skulle gå råkade det vara en NATO övningen, just det... du läste rätt... NATO... detta innebär att 57 länder provade sina stridsflyg över just det området... har tydligen varit en stor grej i media eftersom det varit stora protester då det är renkalvning under den tiden och de var oroliga för att planen skulle störa detta... Hm, snacka om att jag inte lyssnar på något som inte berör mig dirket...

Men kan ni tänka er om vi hade kommit vadande i vatten upp till midjan (minst) ingen mobilteckning och sedan det ena stridsplanet efter det andra svischande över huvudet varannan sekund... jag hade ju på riktigt trott att 3:e världskriget hade anlänt... Kanske lite mer research nästa gång fröken olsson...

Behöver jag säga att som skåning blir man inte helt bekväm av att hitta denna broschyr på kaféet när man ska köpa glass... huva!!!

Här har ni järngänget... Lotta, jag och Lottas pappa Lage (en av de roligaste människorna som jag har träffat)
/kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar