måndag 28 februari 2011

Olof Palme R.I.P

Idag är det 25 år sedan Palme blev kallblodigt nedskjuten på öppen gata... En man som gjorde mer för Sverige än någon annan människa lyckats med innan eller efter hans tid...

Känns skönt att det var fler än jag som åkte till platsen idag o la en blomma till hans minne...



Jag tror att den 28/2 1986 är den dag som etsat sig fast i våra minnen likaväl som 11 september & Prinsessan Dianas bilolycka... jag tror att varje svensk, o många utanför vårt landsgränser, minns vad de gjorde den dagen...



Själv var jag 11 år... på väg på sportlovs skidsemester i fjällen... familjen hade stannat på ett vandrahem för att sova över... jag satt o väntade på att God morgon Sverige, kollandes på testbilden, som man gjorde på den tiden i väntan på att programmet skulle börja ;), när nyhetssädningen från Rapport avbröt testbilden med nyheten om att Olof Palme hade blivit skjuten... Jag knatade in i det stora gemensamma köket där frukosten serverades och sa högt o tydligt till alla vuxna att Palme var död... Jag fick till svar: "Lina, sånt skämtar man inte om" :) typ, 4 sekunder senare kommer en vuxen, helt främmande person, inspringande lite smått hysterisk o skrek samma sak... Köket tömdes på 3 röda sekunder... kvar stod lilla Lina o sa: "Ja sa ju det!!!"

Var va du när det hände?



Tänk vilket intryck han har gjort över världen... här ser man en Chilensk flagga sida vid sida med ett kort som det står" Demokratin lever än. Ps: Min morfar hälsa" så finttttt :)

Vet ni... När jag tänker på det så finns det många likheter mellan vår Palme & nutidens Barack Obama... båda är karismatiska, starka ledare som medför sig ett hopp om en framtid som många trodde var förbi...

Jag är i alla fall stolt över att vara en produkt av Olof Palmes Sverige... O mina tankar går idag till hans familj o den sorg de fortfarande måste leva med, som säkert bara blir större av att man inte kunnat hitta mördaren och att storyn ständigt lever vidare på våra löpsedlar...

Rest In Peace...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar