tisdag 28 maj 2013

Idag är det helt tomt i huvudet...

Kan typ inte komma på något alls att skriva... Troligtvis för gårdagen va en måndag som verkligen gick i trötthetens tecken :)

Typ troligtvis lika tomt i mitt huvud idag som de må ha varit i denna killes huvud när han:



1: bestämde sig för att åka till Husby för att kolla in vad som hände...
2: inte bestämde sig för att dra tillsammans med sina polare när de fattade att "någon kommer åka fast om vi inte drar"
3: satt de tre dagarna i arresten & ändå inte kunde komma på vad han skulle säga till rätten när det va hans tur...
4: när det faktiskt sjönk in att hans dröm om att bli brandman troligtvis är förbi...

Jag tänker tillbaka (just det... tillbaka ;)) på min egna tid då jag va 18 & inser att både jag & mina polare gjorde jäkligt dumma saker emellanåt... Allt vilket är både preskriberat & förbi ;)

& med handen på hjärtat så kan jag inte låta bli & funderar på hur det hade varit för mig att vara 18 år & boende i Sthlm idag... Ärligt talat vet jag inte vem i hela denna soppa jag hade varit...

Genom mitt jobb så har jag mött måååånga ungdomar på glid utan några mål i livet... & jag har mött ännu fler föräldrar som överhuvudtaget inte skulle skaffat barn tillsammans...

Tänk, bara för en liten stund, att vara 18 år & inte se någon framtid... Att inget man gör har någon betydelse eftersom man inte kan visualisera & se längre fram än om 2 timmar... Oftast är det så för att man inte haft någon stark tro på sig själv hemifrån...

Det finns ett citat från Astrid Lindgren som är sååå bra: "Ge barnen kärlek, mer kärlek och ännu mer kärlek, så kommer folkvettet av sig själv"

& precis sådär är det tror jag... Barn som är älskade & fostrade, barn som får följa sin inre röst & som framförallt får lov att älska sina båda föräldrar trots deras ev konflikter...

Det är barn som jag tror inte ens åker till Husby (eller var det är det brinner nästa gång) för att kolla läget... Det är barn som inte ens har polare som uppger att man måste dra innan någon blir "fast" efter det är polare som inte drar med en i trubbel... Det är barn som inte behöver sitta i arresten i tre dagar & inse att brandmansdrömmen är borta...

Men... Jag tycker att vi alla ska vara väldigt medvetna om att det kunde varit varenda en av oss som det rapporterades om i nyheterna... Det "enda" som behövs är att vi vuxit upp i en annan kontext... Så kanske vi inte heller ska vara så snabba att kasta sten... Även om våra stenar är mer mentala...

Men det är bara min tanke i saken :)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar