torsdag 23 maj 2013

Montmartre...

Igår såg jag en bild som gav mig direkta minnen av en resa för några år sen... Bilden fanns på Instagram & det va en kompis som hade lagt upp den... & den visade en restaurang i områden Montmartre i Paris...



...& på just denna restaurang satt jag & finaste S & käkade en 3-rätters lunch ;) Jag menar är man i Paris så är man :)

Iaf så hände det en sjukt oväntad grej på den lunchen...men innan jag berättar vad så behöver jag lägga upp sceneriet lite...

Året måste varit 2008 i mars när jag & S gjorde en 5 dagar lång resa till Paris... Ingen av oss hade varit där innan & ingen av oss pratar direkt franska... Jag kan, efter 4 år i skolbänken, ett par ord men S, hon har inte läst franska en dag ;)

& har man inte varit i France-land innan så märker man snabbt att invånarna är inte överdrivet sugna på att parla ("prata" på franska med en viss försvenskning ;)) engelska med en...

Ett klassiskt scenario är att du frågar på engelska:

"Pardon, if I want to go to the Eiffel Tower, what's the name of the Metro-station that's closest?"

& svaret du får av kvinnan som jobbar i kassan på tunnelbanan är exakt:

"Blöblö blöblöblö blöblöblö blö?" Tillsammans med en smått uttråkad look & ett ivrigt pekande mot Metro-kartan...

Så va det alltså heeela tiden... & då går vi raskt tillbaka till restaurangen på Montmartre igen...

Där satt vi i solen & skulle mumsa i oss efterrätten oxå... En choklad-tjoflöjt grej (& ni vet ju att jag inte gillar choklad men jag tänkte att man måste ju ändå prova den när man är i Frankrike... Så sagt & gjort)... Där satt vi, jag gapade stort & förde skeden mot munnen...

I samma ögonblick ser jag en klart överförfriskad man komma vinglande mot oss... En riktigt typisk bild av en fransk konstnär... Basker, randig tröja & packad... Bara baguette som saknades ;)

Jag ser hur han börjar peka rakt fram (tja, hur rakt det nu kunde bli med den promillehalten i blodet) & tillslut får han korn på mig & säger, högt & tydligt så heela Montmartre hör... "Please!!! Get on a diet today!!!"

Ironin i ju total när den enda som pratar engelska med mig i hela Frankrike ber mig banta (& betonar verkligen att jag skulle börja idag oxå som om han trodde att det skulle vara försent imorgon) när jag äter en choklad-tjoflöjt (som jag inte ens gillar)...

Lite smått chockad & för en gång skull tyst ;) så hör jag bordsgrannen (en svensk kvinna) säga att den meningen va nog menad till henne. Konstnären ville måla av henne & hon hade bryskt jagat bort honom så han började svära på franska... Tur för mig då att han gick över på engelska lagom till han kom till min tur ;)

Fantastiskt rolig & underbar resa... & nej, choklad-tjoflöjten åts aldrig upp ;)

& Montmartre är fortfarande min absoluta favoritplats i Paris ❤



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar