onsdag 16 april 2014

Bråkade för mycket - sonen togs ifrån dem...

Dagens inlägg är ett inlägg jag länge tänkt skriva men avvaktat eftersom det lätt kan anses vara lite provocerande om man väljer att läsa det på ett provocerande sätt :) 

Så jag ber er... Försök istället sätta er in i barnets roll oavsett vem du som läser detta är eller vad du har för egna erfarenheter... 

I Metro häromveckan läste jag denna artikel & då insåg jag att det va dax att skriva denna text... 

Föräldrarna har bråkat så mycket att Förvaltningsrätten i Malmö beslutat att barnet skall omhändertas jml LVU... 

Jag vet inte, men kan tänka mig, hur Svensson hemma i soffan diskuterar detta... Troligtvis är det många som reagerar med en förfasan över att man får lov att göra så här i vår rättsstat... 

Min förhoppning är att det finns en kategori Svenssons i soffan som tänker: "Låter helt galet men troligtvis finns det en historia bakom som vi inte vet så mycket om"

Sen VET jag att det finns en hel rad av individer inom min egna kår som tänker: "Va bra att någon äntligen vågade prova att ta ett mål till Förvaltningsrätten & tänk att det gick igenom... En möjlighet för många barn i svåra situationen kanske just öppnades upp". 

Det är nämligen så att det som oftast  Svensson hemma i soffan inte vet om är hur galet sjukt infekterade dessa vårdnadstvister kan komma att bli... & innan ni har suttit i samtal efter samtal efter samtal där du är den ENDA som hela tiden påminner om lilla Kalle eller Lisa... & hela tiden inser att det är en kamp du ständigt förlorar...

Du förlorar eftersom det händer något med vissa vuxna när de inser att barnets bästa inte är = jag vill bestämma allt!!! 

Det finns ett stort missförstånd i samhället om att barn själva får bestämma var de vill bo när de är 12 år gamla... & när jag säger att det är ett stort missförstånd så innebär det att jag har haft denna diskussion med allt från föräldrar/förskole-skolpersonal/poliser/advokater med mera med mera... 

För det första så är du i vårt land omyndig fram till du är 18 år & kan därmed inte ingå någon form av avtal... Alltså är det dina vårdnadshavare som bestämmer... 

Däremot står det i lagen att man ska ta hänsyn till barnets önskan efter ålder & mognad... Här använda ålder 12 som en referensålder... 

Ni kan ju bara tänka vilken press det skulle va för ett barn att välja den ena föräldern framför... Inte ens i den allra mest harmoniska familjen skulle jag tycka att det va okej... 

Lägg då till att det är två föräldrar som inte ens kan sitta i samma rum för att diskutera... Ska man då överlåta till deras lilla loppa vad som blir bäst... OCH sen få bära hundhuvud för beslutet... Låter inte helt optimalt i mina öron... 

Det finns en anledning till att föräldrar inte med automatik får titta på deras barns förhör (i ärenden där en eller båda föräldrarna är misstänkta) & det är för att "man" (polisen eller socialtjänsten) inte vill medverka till att föräldrar får mer ammunition till att sätta sina egna behov av upprättning före sitt barns behov av ett tryggt liv... Barnet ska alltså inte behöva "stå till svars" för vad det berättat för polisen...

Det är faktiskt ibland synd att föräldrar inte får se filmerna... eftersom jag personligen tänker att många många föräldrar skulle behöva se hur deras barn beskriver sin vardag, familj & sina känslor... I rätt händer skulle det kunna vara vändpunkten föräldrar (som tappat fokus) att hitta rätt igen... 

Som socialtjänst & polis så står man många gånger handfallen när dessa föräldrar gång på gång anmäler sitt ex för diverse mer eller mindre allvarliga anklagelser... De glömmer bort att den som ständigt återkommande utreds är deras lilla loppa... Det är loppan som får sitta i oändliga samtal med socialtjänsten... Det är deras loppa som gång på gång får hämtas från förskolan/skolan utan mamma & pappas vetskap... För att sitta igen i ett videorum & berätta för polisen hur det är hemma... 

För kom ihåg att polis & socialtjänst måste alltid agera & inleda utredning på allvarliga anmälningar... 

Så om avslut... Jag hoppas att ni som läser iaf fått en lite mer förståelse för beslutet i Förvaltningsrätten i Malmö... 

& framförallt hoppas jag att ALLA inser att det är barnet som har rätt till sina föräldrar & inte föräldern som har rätt till sitt barn... 

❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar