onsdag 23 april 2014

Mer ansvar till folket 👊

Såg denna insändare i Metro igår & det väcker en hel del frågor i mitt huvud... 

Det händer lite då & då att folk resonerar att Facebook får dem att må dåligt eller att Facebook får dem att (som i detta fall) tappa kontakten med sin omgivning... 

Jag vet inte vad ni tänker men min naturligaste tanke är att om Facebook har sådant stort inflytande & makt över mitt liv... Då är Facebook det minsta av mina problemet att börja ta tag i... 

Jag tänker att saker (speciellt inte döda ting) får inte mer makt än vad vi ger dem... Alltså ligger ansvaret & möjligheten för inflytande helt fullt i händerna på användaren... Alltså dig & mig...

Jag har mött många missbrukare genom mina olika jobb inom vuxenenheten på socialtjänsten, sluten tvångsvård samt inom kriminalvården... Faktum är att detta resonemang om Facebook påminner om en av de vanligaste diskussionerna med många av de vuxna missbrukare jag träffade då... 

"Jag fick ett återfall"... En vanlig mening man får till sig... Men jag köper inte det... Ingen snubblar & råkar trilla så illa att de faktiskt lyckas få in fylld sprutan i rätt blodkärl i armen & lyckas tömma den helt... 

Alltså "får" ingen ett återfall utan man "tar" ett återfall... Ett aktivt val, även om det kan känns som ett icke-val så är det trots allt ändå alltid ett val... Ett passivt val är alltid ett val att inte göra ett aktivt val... 

Det finns en intressant författare, Craig Nakken, som jag har haft lyckan att få gå på en föreläsning av... Han har skrivit en bok som heter: "Jaget och Missbrukaren"... Den handlar om att alla människor kan utveckla en missbrukspersonlighet men att vissa har "oturen" att utveckla ett missbruk mot något som råkar vara olagligt i vårt samhälle... 

Kanske det har utvecklats en rad missbrukspersonligheter avseende Facebook i vårt I-landssamhälle?!? 

För jag tänker att lika lite som narkomanen snubblar & råka trilla & få sprutan rätt in i armen... Lika lite råkar någon snubbla över mobilen så att den fastnar i ögat med Facebook uppslagen utan någon som helst möjlighet att stänga ögat eller stänga appen... 

Självklart utesluter jag här (& framförallt i verkliga livet) ALL typ av näthat/nätmobbning... Eller för den delen ALL typ av mobbing punkt!!! 

De som ägnar sig åt att näthata har ingen som helst plats i mitt liv & borde inte få ha någon som helst plats i någon annans liv heller... Det borde finns någon typ av universell "off-knapp" så när du kränker andra stängs du av från www & du har försakat din chans till att utnyttja nätet... 

Mina teser (gällande vanligt Facebooksanvändande) är följande:

Om man mår dåligt över att se hur "bra alla andra" har det så fattas troligtvis något (oavsett vad det än må vara) i ens egna liv... En lycklig människa är glad för andras glädje... 

Om man stör sig på någons agerande på Facebook så pass att man faktiskt går omkring & irriterar sig på detta faktum... Då bör man ta ansvar för sitt egna val att inte välja bort denna någon ifrån sitt inflöde... Ett enkelt sätt att slippa se det som stör en... Sluta kolla ;)

Om man tappar kontakten med sin omgivning på grund av Facebook så är det troligtvis något vajsing med antingen relationen eller så är man inte helt medveten om sitt egna behov av uppmärksamhet eller stimulans... Inget av dessa båda behöver vara dåligt, men ge inte fejjan skulden för det ;) 

Om man tror att någon hela tiden "pimpar sin fejja" för att framstå om coolare eller mer framgångsrik... 
1: Fundera då på vad det är som gör att jag tror det. 
2: Fundera på vilket sätt det påverkar mig? 
3: Låt dem hållas om det är så viktigt för dem... Kom ihåg att jag behöver inte vara vän med någon som jag inte vill på fejjan ;) 

Jag får ibland höra en av två kommentarer... 
1: Du uppdaterar för mycket. Jag ser bara dina saker i mitt flöde... 
2: Jag älskar dina uppdateringar & inlägg... Jag kan inte vänta tills nästa kommer... 

Säg mig... Hur ska jag förhålla mig till det?!? Svaret är att ansvaret ligger inte hos mig... 

Till användare 1 är mitt svar: du får helt enkelt göra ett aktivt val att välja bort mig i ditt flöde, alternativt ta bort mig som vän... 

Till användare 2 blir mitt svar: härligt att min magi börjar verka ;P 

Alltså som slutkläm... Fejjan kan göra mycket... Ge oss goda skratt, hitta gamla vänner, boka aktiviteter & få oss att gråta som små barn... Men fejjan kan INTE förändra våra vanor om vi inte tillåter det...

Mer ansvar till folket :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar