måndag 28 april 2014

När jag gjordes va de slut på reglage...

Detta är en tes som jag ofta för i mitt liv... De va slut på reglage när jag gjorde...alltså är allting antingen på eller av :) 

Tyvärr så en hyfsat användbar egenskaper, som på mig i stort sett ständigt är på "off-läge", det är tålamod... Vi är inte goda vänner!!! 

Som tur väl är behöver jag sällan ha tålamod med mer än en sak på samma gång & då brukar det funka bra... men när det blir lite overload på den fronten då blir jag som en tjurig 5-åring... Så blev det i helgen... 

Så till alla er som frågar hur jag alltid kan vara så positiv & se humor i det mesta... Detta inlägg är till er, efter ni läst kommer ni aldrig mer tänka så ;) 

Först började min kära lilla ajfåne att strula med mig på lördagen... & är det något jag har noll tålamod med så är det när teknik inte funkar... Det bara SKA funka :) 

Iaf så har min "stäng av" knapp gått hädan... Från ett tryck till nästa, poff, gone! 

Jag tog till min alltid trogna vän vid okunskap... Google! & snabbt hittade jag den exeptionellt fiffiga tekniska hjälpsaken ;) "Assestive Touch" 

Du hittar den under: Inställningar, hjälpmedel... Slå på den & du få tillgång till en liten "knapp" som dyker upp på din hemskärm... Den är superfiffig... Du kan flytta den hur du vill, du kan se igenom den när du inte använder den & när du trycker på den så får du upp en liten meny med diverse bra grejor... 

Härifrån kan man faktiskt göra det mesta... Trycker man på knappen "Enhet" så kommer man till en annan sida... 

Här kan man stänga av, låsa med mera... 

Sen en ännu fiffigare grej (som jag hann få ett lite smärre ångestpåslag ;) nu på morgonkvisten... Innan jag hittade en film på youtube som berättade hur jag skulle göra) är hur man gör en skärmdump utan "stäng av" knappen... 

Det är nämligen så att om du trycker på knappen "..." så kommer du till en sidan där det finns en knapp som heter just "skärmavbild" :) Jag kan ju, av ganska sjävklar anledning inte ta en skärmdump på den menyn eftersom hela dennes funktion är att försvinna & ta en skärmdump på luren :) sweet... 

Detta va första tålamodspåfrestningen... & för en person som ALLTID stänger ner sin lur med denna knapp så blir det en hyfsat återkommande påminnelse ;) Man skulle även kunna hävda att det troligtvis är anledningen till att den inte vill vara med oss längre ;) 

På söndagen följde nedanstående tålamodspåfrestningar: 

Tålamod 1: Fixa cyklarna (något som skulle ha gjorts i snart 1 år på grund av att det är tråååkigt) eftersom jag skulle hoja hem på mysfika med sötaste Linda... 

Fixet innebar: byte av sadel, montering av ringklocka & stänkskärmar bak & fram... 

Då undrar ju jag, vad är det för nazist som jobbar med att rita beskrivningen & lägger ner tillhörande tillbehör i påsen?!? Det går aldrig att förstå beskrivningen om man inte själv skapat produkten & därmed inte skulle behöva beskrivningen! & hur kommer det sig (iaf när jag monterar saker) att det alltid finns en eller två mojänger kvar i påsen som man inte vet vad de hör hemma! 

När cyklarna sen va färdigpiffade... Ja, då är det ju så klart ingen luft i däcken... 

Tålamod 2: För 162787359 gången i rad förbannar jag den cykelhandlare som sålde en cykel till mig med "racing-ventil"... Hallå!!! Var någonstans på fröken Olsson får du överhuvudtaget någon som helst form av indikation på att "racing"-anything nog är rätt väg att gå :) 

För er som har lyckan att inte veta vad en "racing-ventil" är så kan jag meddela att det är en übersmal liten ventil som är heeeelt omöjlig att pumpa om man inte har en adapter-ventil... 

Tålamod 3: Leta efter adapter-ventilen... Jag haaatar verkligen att leta efter saker :) 

Tålamod 4: Fundera ut hur jag ska komma till Linda utan cykel (Nej... Jag hittade INTE adapter-ventilen ;)) 

Darlingen erbjuder sig (vågar vid detta läge förmodligen inget annat ❤️) att skjutsa mig... Fast det är helt på andra hållet som han ska på & fast att han redan är sen (för att han har hjälpt mig leta efter ap-ventilen :)) 

& sen kan jag ta tåget hem från Täby centrum (ja, jag vet att jag hade kunnat göra samma sak på väg dit men nu kom jag inte på det just då... & nu är det lite sent ;)) 

På väg hem till Linda så får jag dåligt samvete för att jag va som en liten sur 5-åring & säger till Darlingen att han kan släppa mig vid ängen så kan jag ju snedda över på något sätt... Det bör ju inte vara så svårt att hitta???!

Tålamod 5: Oinsikten att jag inte alla känner till Täby än!?? 

Tålamod 6: Att vara vilse... Thank god för gps:en i mobilen... 

Tålamod 7: Sitta & njuta i solen med fina vännen, god fika... & just då inse att jag glömde tågkortet hemma, alltså inget tåg hem utan knata...

Tålamod 8: Samtalet med killen på Appel-store & jag får veta att garantin på mobilen gick ut för 32 dagar sen & om jag vill lämna in den på lagning som kommer det gå på 1600 kr... 

Tålamod 9: Samma sekund som jag inser att korken på påskmusten som jag har i min hand inte är påskruvad... Denna insikt kommer alltså till när jag böjer mig ner för att ta upp kassen... Påskmust över hela mig & kassen... 

Tålamod 10: Matlagningsincidenter på kvällen... Tappar mjölken, häller ut oljespadet från de soltorkade tomaterna över heela diskbänken & fyller pajen för mycket så äggsmeten rinner ner mellan spisen & bänken... 

Tålamod 11: När jag öppnar det nyinköpta köttet från affären & möts av en doft som troligtvis är svettdoften från nazisten som gör beskrivningen till skärmarna... Vidrigt! 

Helgen har dock haft underbar stunder... Födelsedagsmiddag för finaste vännen... Fika på Sjöstugan med härligt folk... Mysfika med sötaste Linda... & sen min magiska darling som på något sätt alltid får mig att landa på fötterna igen ❤️

Så jag sägs för en gång skull... Tack gode Gud för att det är måndag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar