måndag 18 maj 2009

Cykeltider...

Imorgon ska jag på dop till min lilla kontakttjej (som är 14 år gammal) och jag har gjort detta halsband till henne, min egna variant av tro, hopp och kärlek =) Det är ett hjärta, en ängelvinge för tro och ett band som det stor "HOPE" på, hoppas hon gillar det...


Jag hörde på nyheterna häromdagen att staden har utrustat 15 cyklister med filmkameror på cyklarna för att komma underfund med vilka delar av Stockholm som är farliga för cyklister och var det behövs ändras... mycket bra idé tycker jag... kom att tänka på min första cykeltur i storstaden... lägger i det mail som jag skrev efter det här =)

"Jag har nu haft min första riktiga cykeltur in till city, storstaden Stockholm... mycket vackra vyer men man hinner inte driekt njuta av dem, i alla fall inte om man heter Lina och precis påbörjat sin första stora resa... för alla er som någonsin kört bil i Stockholm och tycker att det är lite läskigt med alla bilar som kör snabbt och byter filer lite hur som helst... jag vill bara påtala för er att ni i alla fall sitter i en bil... tänk er samma sitaution men att ni står (utan den medeltida-rustningen som du desperat hoppas skall komma flygande från ovan...) med er stålhingst redo att sätta igång... på ena sidan har du en taxibil och på andra sidan en big-as turistbuss... just det, du tänker rätt... cykelbanan går MELLAN 2 bilfiler som går åt samma håll... helt seriöst, vem har tänkt till på vägverket och stannat vid tanken att en cykelbana mellan 2 filer nog är en bra idé... min cykelhjälm har nu blivit min bästa vän!!! (på riktigt) Inte blir det direkt heller bättre av att man läser om kvinnan i Halmstad som panik!!!! backade (helt seriöst, hur i hela fridens namn panikbackar man) och körde över en cyklist... HUVA!!!!

Det är förmodligen samma galning som kom på den andra bra-iga idén som även har ritat cykelbanesystemet, det är inte helt logiskt kan jag säga... man cyklar på i lungan ro och helt plötsligt tar cykelbanan slut... man stannar mitt i vägen, ser lite förvirrad ut och upptäcker till slut till sin stor förvåning att cykelbanan fortsätter ca 5 meter längre bort snett in på vägen... just det, mellan 2 körfiler... hur man ska ta sig från ena stället till det andra förtäljer inte historien... o har man riktig tur, som utanför T-centralen där det knappt kör några bilar alls, så svänger den fil man skall korsa upp till höger på en avtagsfart =) men vackra vyer är det i alla fall!!! =)"

Kramkram =)

1 kommentar:

  1. Halsbandet är jättefint. Hon blir säkert glad för det. Kramar mamma

    SvaraRadera