tisdag 25 juni 2013

Jonas Gardell sommarpratar...

Jag har återigen missat början av årets sommarpratare... Jag brukar alltid komma på det i mitten av augusti efter att såå många gånger ha hört frasen: "Hörde du xxxx som sommarpratade igår?!?? Det va ju såååååååå bra... Om du inte lyssnat så MÅSTE du bara göra det" :)

& varje sommar är det samma sak... jag kan inte för mitt liv komma på hur jag, förra året, laddade ner gamla prat på appen... så jag fifflar omkring & trycker på alla knappar som finns & vips så är ett program nedladdat... Så klart aldrig det jag vill ha mest eftersom jag bara tryckt på måfå ;)

Men på någon vänster lyckas jag sen alltid i bara farten få ner några program till... Precis så många som jag orkar leta upp då... Tålamod är ju som känt inte min starkares egenskap ;)



Iaf... Så bestämde jag mig igår att lyssna på Jonas Gardells sommarprat... & jag mös till när den där bekanta känslan kom över mig... Ni vet vilken jag menar... Den när tonerna till ledmotivet dundrar ut från lurarna & in i öronen... Det är liksom ett, av många, tecken på att sommaren faktiskt är här på riktigt :)

Som alltid lyckades denna man få mig att skratta, le igenkännande, tänka till & även rysa av obehag... Det va faktiskt såååååååå bra & om du inte lyssnat så MÅSTE du bara göra det ;)

Han slår ner på några extremt vanliga områden från nu & då som jag tror lika gärna skulle kunna berättas av vilken individ som helst som vuxit upp i vårt land de sista 30-50 åren...

Han pratar bland annat om relationen till den där räliga snuskiga disktrasan som man inte slänger i tid... fast man måste tvätta sig om händerna varje gång man använt det för att torka "rent" på diskbänken...

Jag vet inte om det beror på att jag är halvt smålänning men jag kokar till & med mina disktrasor i lite diskmedel istället för att slänga den & ta en ny ;)

Ett annat ämne han tar upp är nummerskivan på gamla telefon & den tid för eftertanke som väntan, på att skivan skulle rulla färdigt innan nästa nummer kunde slås, gavs...

Underbart... Tänk så många samtal man aldrig vågade ringa klart efter att modet sjönk för varje siffra man slog :) idag trycker man bara lite snabbt & sen ringer det... Kanske den där tiden för eftertanke va bra ändå i vissa lägen :)

Underbara ord kom senare när han säger detta: "I mina ögon är du aldrig en rugguggla min älskade, utan en paradisfågel..." Det är ju bara såå himla härligt... För det är ju så man känner när man är riktigt kär... Oavsett vem man är kär i... Jag bär ditt hjärta i mitt hjärta...

Tycka vad man vill om kungshuset... & det är verkligen fritt fram att tycka anser jag... vi betalar ju trots allt för att ha det så då ska man oxå få vädra sin åsikt...

Själv har jag typ aldrig brytt mig om huset innan Victoria kom fram... kungen är för mig verkligen "Den ofrivilliga monarken" som inte direkt representerar sitt land på ett värdigt sätt... Jag skulle ju helst se att han gjorde som Beatrix av Nederländerna & abdikerar & lämnar över tronen till sin dotter...

Iaf... så fick jag gåsapäls när Jonas klipper in ett ljudklipp av Victorias framträdande på Gaygalan...

Det må låta töntigt men i en tid där det utbryter kravaller i Frankrike för att man legaliserat samkönade äktenskap, jag menar det är ändå 2013... ibland undrar ju hur dumma vi kommer att framstå i vår tids historieböcker som ska skrivas... vi kommer se liks dumma ut som de som försökte stoppa att Rosa Parks skulle få gå i en vanlig skola...

Iaf... så blir jag då stolt över att vårt kungahus... Det som ändå, oavsett vad vi tycker, är det som mest representerar vårt land ute i världen... Vågar vara starka...

Så när Victoria tar ställning för att vi är ett land där man får älska vem man vill oavsett kön... När hon med sin lugna & trygga röst... tar ton, trycker till & avslutar med: "Vi ska torka varandras tårar med öppna hjärta & med våra bara händer"... Ja, då stod håren på kroppen rätt ut... & faktiskt lite nu oxå när jag skriver detta :)

Även om det låter som jag har berättat allt så finns där massor till att lyssna på... Så ladda nu ner Jonas & låt dig flyta iväg :)

Fridens...



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar