torsdag 16 april 2009

Pay it forward...

Har ni sett den filmen, "Pay it forward" en underbart inspirerande film om att förändra världen. En liten kille och hans klass får i uppdrag av en ny lärare i skolan att de skall komma på ett sätt att förändra världen. Kille kommer på den smarta och ack så enkla lösningen att om han gör 1 person en tjänst så skall den personen "betala tillbaka" genom att i sin tur hjälpa 3 andra som i sin tur skall hjälpa 3 var... osv... Jag har sett den filmer ex antal gånger och blir alltid lika berörd över hur enkelt det engentligen skulle kunna vara...


I alla fall imorse, på min vanliga inköpsrunda på McDonald för att få mitt morgonkaffe så fick jag då äntligen chansen... längst fram i kön i morse stod en äldre dam som såg lite smått förvirrad ut. Hon skulle i alla fall köpa en muffin och lämnade sitt kort till kassörskan, men det visade sig att det medgavs ej... tanten letade i sin plånbok och plockade till slut upp ett kort till (kan ha varit samma, vet ej) i alla fall så medgavs inte det heller... nu märkte man på kassörskan att den växande kön bakom tanten började stressa henne lite (här känner jag att jag måste ge lite kredd till all personal på mitt McDonalds... de är alltid lika trevliga och pigga på morgonen och möter en alltid med ett god morgon, härligt =))


I alla fall så kallade hon till sig en annan kassörska för att öppna en ny kassa som vi andra gick till... då såg jag att muffinsen som tanten skulle ha åkte tillbaka in i montern och tanten gick... lite försent, som alltid när man är efterklok, kom jag ju på att kanske det skulle vara min lilla "pay it forward" så här en vanlig liten torsdagsmorgon... jag vände mig om och till min glädje satt hon kvar och såg fantastiskt söt ut när hon letade i sin plånbok... så, för att göra en lång historia kort så fick jag chansen... så jag gick fram till tanten och frågade henne om jag inte kunde få bjuda henne på muffinsen, låt mig säga att var tanten förvirrad innan så va det inget mot vad hon blev då... efter att hon hade frågar varför några gånger, så sa jag att det skulle göra min dag, la 16 kr på bordet och gick... o vet ni, den känslan som jag hade efter det var helt obetalbar... så nu har jag hittat mitt nya nöje, Pay it forward =) Prova gärna, jag rekommenderar det...

stor kram... o kom ihåg det kinesiska orspråket: Även en tusenmilavandring börjar med första steget =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar