måndag 25 mars 2013

Kemer...

Sådärja... Då sitter man tuffandes på tåget igen... på väg till ekorrshjulet efter en veckas semester :)

& vet ni vad? Det känns faktiskt helt ok :) solen skiner & min energinivå är tillbaka på sin vanliga nivå :)

Jag måste säga att vårt beslut att ta en sistaminuten i mars va fasiken det smartaste vi någonsin gjort :)

Bara med tanke på att hela hösten & vintern har varit sjukt tung på jobbet, sen att jag träffat mitt livs kärlek (vilken i sig gör att man av ren lycka blir lite mentalsjuk & generellt går på hög varv hela tiden ;)) & sen att det kom en högst oväntad flytt... de sakerna har gemensamt gjort att jag under ett tag gått på sparlåga...

Men nu är jag då äntligen åter till mitt vanliga jag :)

Resan har varit heeelt underbar & vi har haft en massa massa tid att bara umgås & må bra :)

Vi tog som sagt va verkligen en sistaminuten... Exakt 30 timmar innan planet lyfte så klicka vi på bekräftaknappen :)

Helt ärligt så gick det så snabbt att när vi kom ner så insåg vi att vi hade glömt typ hur många vanliga res-saker som helst... Vi hade till exempel ingen tidning, ingen bok, ingen högtalare till luren så vi kunde lyssna på musik :) men helt ärligt så gjorde det inte så mkt :) vi hade ju varann ❤

Vi åkte då till en liten stad i Turkiet som heter Kemer... En charmig liten stad & förmodligen den renaste jag någonsin varit i utomlands...

Det visa sig att säsongen egentligen kickar igång 1/4 så vi va första turen av turister som åkte på "prov"
för att se om det funka...

& det funka... iaf om man tänker på när vi väl kom fram till Kemer... 5-stjärnigt hotell (vilket iofs alla hotell i den staden verkar vara så liite oklart om de själva bestämmer vem som får stjärnorna eller inte ;)) & all inclusive... Varken jag eller Darlingen har ont all inclusive förr så det va en upplevelse... Va helt ok, iaf för det pris som vi betala... Vilket verka va ca 1/3 av vad de andra betalat...

Vi betalade en liten extra slant för att få ett rum med balkong mot poolen... Så detta magiska vykort blev vår vy...

Gissa


om vi va glada att vi la till de där 260 kr/person för att få det rummet när vi såg utsikten från rummen åt andra håller ;)



I all inclusive ingick i stort sett allt... All mat, allt vin , all öl & sprit... & när jag säger sprit så menar jag ju så klart Raki... huvaliga så hemskt...

Vinet de serverade va typ ok... Ölen va svag men kall & god... Vi förutsåg detta så på flygplatsen köpte vi med eget vin & lite vodka... Så vi drack även gott (till skillnad från vissa andra ;)) Vi är förmodligen de enda som någonsin köper med eget vin till en all inclusive resa ;)

Hotellet som sagt va toppen... Det städades från topp till tå varje dag... Vi hade en schysst inomhus pool med bastu & relaxavdelning...



Vi hade vår alldeles egna lilla minaret runt hörnet,



med en böneutropare som väckte oss (iaf mig... Darlingen sov så gott så ;)) kl 05 varje morgon med sin truddelutt... Ljudnivån kan mest beskrivas som att han stod inne i rummet med en megafon ;) men för en snozare som mig så gör det inte så mkt :) Plus att vi hemma ju är ganska vana vid vår egna (eller iaf grannes) lilla böneutropare... Den ungen sättet typ igång ännu tidigare på morgonen & fortsätter sen typ hela dagen... Böneutroparen i Kemer höll ju iaf upp mellan sina 5 truddeluttar om dagen ;)

Resan ner va dock en sak för sig själv :) för det första så insåg vi när vi kom på planet att medelåldern låg på typ 98... & det va enbart för att vi & ett annat par drog ner åldern... Annars skulle den stannat på 127 ;)

Sen satte det igång... Redan första raden (vi satt på andra & hade därmed full insyn) började det strula med maten... Vi hade som tur väl va inte beställt någon... Senare visade det sig att de hade flyttat om folk på deras platser, alltså de som skulle sitta på 16A satt nu på 7D... De hade dock inte ändrat omflyttningen på matlistan... Som om inte det va nog så stämde inte matlistan ens med den första platslistan... Alltså den som skulle sitta på 16A som nu satt på 7D... Dennes mat satt på ursprungsplats 35F :) ni kan ju tänka er hur det va... :)

Lägg sen till att alla priser på planet va i euro... Alltså vi åker från ett land som inte har euro till ett annat land som inte har euro... växlingskontoren säger att de tar euro där nere men att man ändå tjänar på att växla till turkiska lire... men ändå har det turkiska flygbolaget enbart priser i euro & när vi kommer ner står typ alla priser i euro :) komiskt...

Iaf, åter till flygresan... Tänk er uppståndelsen som uppstår när ett team flygpersonal där typ ingen pratar engelska ska försöka (utan miniräknare) räkna ut (& sen förmedla hur de kommit fram till den summan till supersnåla svenska som är hyper skraja att bli lurade på 2,5 kr) vad summan på menyn blir i svenska eller i turkiska lire... Kaos är liksom ett för milt uttryck för att beskriva detta fenomen :)

Sen att de inte hade en krona, euro eller lire i växel att ge tillbaka utan hela tiden behövde skriva upp på små lappar vad de va skyldiga folk... Tja, det va liksom nästan väntat :) en viss fri prissättning verkade oxå finnas... Jag betalade 7,5 turkiska lire för en öl, min granne (Bertil, som jag återkommer till senare) betalade 7 & tanten framför Darlingen betalade 10 lire... Tro mig när jag säger att hon blev inte lycklig av att inse det... & om man inte fattade det direkt så kom det som en käftsmäll när fingret åkte upp & började knäppa på serveringspersonalen... Allt för att få igen sina 2,5 lire... Jag menar det är ju ändå 9 svenska kronor ;)

Men grädden på moset kom ändå när de insåg att de inte hade någon kapsylöppnare & resolut började slå upp flaskorna mot kanten på vagnen :)

Personalen slet som djur kan jag meddela & det va inte annat än att vi led med dem... Friskt...

Det va fler än vi som gjorde det... Det visa sig nämligen att helt plötsligt reste sig 3 killar från passagerarna & börja resolut hjälpa till med serveringen... Det visa sig senare att de jobba som servitörer i vardagen...

Hur vi vet det?!? Jo förstår ni... Bertil som jag nämnde innan... En charmig lite "lätt" korpulent man på typ 80 som reste tillsammans med sin minst lika korpulenta lilla fru Elsie :) Detta par fick senare gå under kodnamnen "Bengan & Siri"... Detta för att kunna undvika dem på plats... Ni förstår så fort de fick syn på oss så vika de in oss & ville ta en öl, snacka kortspel eller uppdatera oss på veckans skvaller... Vi kalla de till slut för "Kemer News" :)

Iaf så hamnade jag bredvid Bengan & Siri på planer ner & där börja det liksom... Vår vänskap :) jag ska dock erkänna att de va ett skönt par & jag hoppas all jag & Darlingen är lika pigga när vi är lika gamla :) De reste 4 gånger/år... Såå coolt :)

Iaf så va det Bengan & Siri som berättade för oss att servitörkillarna va servitörer hemma oxå :) de berättade oxå för oss att vd:n för bolaget hade varit med på planet ner & att de hade fått svidande kritik :)

Man kan säga att denna resan har gett en rejäl blick (& en rejäl tankeställare på hur man INTE vill bli) in i vad som skulle kunna bli ens framtid & vad som troligtvis är väldigt mångas vardag... Speciellt de som är 60 + & över...

Det har varit en massa massa par som man spontant känner skulle gjort slut för sisådär en 50 år sen... make till bitterhet bland kvinnorna & fullständig idioti bli männen har jag aldrig sett samlat på samma ställe förr... Merparten av folket va packade hela tiden, & det kändes som det va för att bara stå ut med varann... Dock inte Bengan & Siri... De verka faktisk ha valt varann på riktigt 💞

Jag tror aldrig förr jag har funderat så mkt på varje människas egna val & makt över sin framtid... & tro mig, jag blir bara mer & mer förälskad i min darling när jag ser hur fin & omtänksam han är ❤

Nej... Det få va allt för idag om Kemer :) det kommer kanske mer...

Ha en underbar måndag :) kort vecka, kom ihåg det ;)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar