onsdag 27 mars 2013

Öppet brev till Melissa Horn...

Nu sitter jag här igen på tåget & tuffar på... sakta rullande (eller snarare gungande ;)) mot jobbet & genomför min vanliga morgonrutin... Nämligen att lyssna på dig :) magiskt sätt att börja dagen på...

Jag kan nog de flesta av dina sånger helt utantill & de ger mig någon form av konstig tröstande känsla av att du liksom finns där & förstår på nått sätt :) det är som om du många gånger kan sätta bättre ord på mina egna känslor än vad jag själv kan ;)

Men det finns en sång som jag gärna skulle vilja få veta lite mer bakgrund kring...

Texten är nästan smärtsamt vacker... & med det menar jag att i en enda sång lyckas du få in en känslor som många böcker tar ca 300-400 sidor på sig att beskriva... Det gör du på 3-4 minuter :)

Känslan jag pratar om är när man först tror sig ha full koll på vad texten handlar om... man gör upp sitt egna lilla scenarion om hur det ska sluta & sen swisch så slås benen undan & storyn tar en helt annan väg...

Sången jag pratar om är: "Om du letar efter nån"



Först börjar texten med värsta fina kärleksbeskrivningen... Så djupgående & klockren att man nästan får stjärnor i ögonen som man drömmer sig bort...

"Om du letar efter nån som möter din blick under täcket i november. Om du letar efter nån som inte skäms för nått, som är sig själv vad som än händer. Om du letar efter nån som går att lita på"

Precis det man vill ha :)... Sen helt plötsligt hör man denna mening & börjar ana oråd...

"Om du letar efter nån som går att ändra på"

Vem vill träffa någon som vill göra om en??? Visst, alla har små skavanker & egenheter som man kanske behöver fundera på när man blir två... det är inte det jag menar, det där handlar bara om respekt gentemot varann...

Jag menar när allt man gör är fel & att den andra vill ändra en från grunden & upp... Inifrån & ut...

Sen kommer en ny magisk liten truddelutt & ögonen börja tindra igen :)

"Om du letar efter nån som är ärlig & rak, som inte erkänner allt i efterhand. Om du letar efter nån som ger mer än de tar. Om du letar efter nån som gör dig glad mer ofta än ibland. Om du letar efter nån som går att lita på."

& precis när man vaggats in i den varma kärleksfilten igen så kommer det där orådet igen...

"Om du letar efter nån som går att ändra på"

Sen kommer slutklämmen & det är nog ändå den som är finast... I alla är min favorit det där om när man mitt på ljusa dan säger: jag är lycklig med dig... ❤

"Om du letar efter nån som följer med dig ut, en fredagskväll på stan. Om du letar efter nån som säger mitt på ljusa dan: jag är lycklig med dig"."

Sen kommer käftsmällen...

"Då ska du inte välja mig."

Man liksom bara: "WTF!?!"

Jag antar iofs att sången inte är skriven i "jagform" som jag jag... utan mer i form av "den som krossar ens hjärta för att den inte är redo/helt lika kär" form...

Jag har måååånga gånger grubblat på detta... Typ varje gång jag lyssnar på sången vilket är minst en gång per dag...

Idag när jag grubbla så grubbla jag vidare & tänkte "attans att man inte känner den där fröken Horn så man kunde filosoferat & diskuterat över en flaska rödvin"

Så fröken Horn :) ser du detta & känner för att ta en snacke-kväll så vill jag bara meddela att jag har en flaska med ett riktigt schysst rötjut hemma ;)

"Men jag har mina skäl... Jag låter saker rinna ut så jag slipper ta farväl" ❤❤❤


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar