onsdag 6 juni 2012

Blocket bedrägeri...

Har fått ett mail med avsändare Blocket 3 ggr & tänkte att det verkar inte som de ger sig innan jag svarat... Anande dock ugglor i mossen så jag mailade till vad jag säkert visste va riktiga Blocket:

"Hej,

Jag har fått ett mail vid 3 tillfällen nu där ni står som avsändare & jag vill bara kolla om det stämmer att är från er eftersom jag förväntas fylla i mina
kortuppgifter... Det står:

"Kära användare,

I enlighet med våra användarvillkor samt med målet att förbättra kvalitén på de
tjänster vi erbjuder våra användare, förbehåller Blocket.se sig rätten att
regelbundet kontrollera giltigheten för de uppgifter som använts för transaktioner
genomförda på Blocket.se. Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste
transaktion, debiterades med ett extra belopp på 40,0 SEK. För att få tillbaka
detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de
betalningsuppgifter som använts vid transaktionen på Blocket.se.

Klicka här för att bekräfta dina uppgifter

Återbetalningen av det aktuella beloppet kommer att genomföras inom 24 timmar,
efter att betalningsuppgifterna som använts vid den senaste transaktionen
genomförd på Blocket.se har validerats av våra medarbetare."

Stämmer detta?

Med vänlig hälsning, Carolina"

Idag fick jag detta svaret:

"Hej Carolina,

Tack för ditt mejl.

Mejlet du har fått är ett bedrägeriförsök och har inte något som helst med Blocket.se att göra. Vi kontaktar aldrig dig som användare via e-post eller telefon för att få tillgång till dina kortuppgifter. Om du har lämnat ut dina kortuppgifter råder vi dig att kontakta din bank omgående och förklara vad som har hänt. Vi uppmanar dig att också göra en polisanmälan.
Läs mer här:

http://www.blocket.se/security/kort.htm?ca=11

Vi håller just nu på att utreda detta så för tillfället tackar vi för de uppgifter vi fått från dig och återkommer om vi skulle behöva ytterligare information.

Hälsningar"

Tänker att det kan ju va fler som får mailet & vill då flagga upp så man inte lämnar ut några uppgifter...


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar