söndag 31 januari 2010

Bettan är borta...

Ja, ironin duggar tätare ibland... visste inte hur rätt jag hade när jag skrev mitt senaste inlägg här på bloggen om Betsky min lilla söta svarta cykel o det faktum att det såg som att hon inte tänkte rulla fler gånger mellan lägenheten o jobbet... detta var nämligen det enda som fanns kvar av Bettan dagen efter när jag kom ut på gatan igen...


Men men... jag försöker se det positiva i det hela (ja, mitt nyårslöfte 2010 är ju trots allt Våga vägra gnälla) o jag har kommit fram till några saker...

1: det är faktiskt fantastiskt hur välfungerande försäkringsbranschen är här i svearike... jag ringde länsförsäkringar när jag kom till jobbet o fick över telefon godkänt att jag skulle inom 5 dagar få in pengarna på mitt konto... jag kanske ska tillägga att förmodligen sker inte detta för alla... killen i telefon frågade mig typ 5 gånger om min cykel verkligen bara hade kostat 4100 kr... o jag sa "ja" varje gång... till slut insåg nog killen att jag va för ärlig för mitt eget bästa o inte ens på hans nästan uppmaning att lägga på självrisken på summan så sa han... "du behöver inte fylla i några papper vi tar det direkt över telefonen istället, jag sätter i summan på ditt konto inom 5 dagar... summan som du skall hålla utkik efter är 345kr"... Då förstår ni vaknade Olsson o undrade hur han kommit fram till den summan... jo då är det så att eftersom min cykel är mer än 4 år gammal så finns det ett åldersavdrag på 55% plus självrisken... o killen sa till mig igen "eftersom du uppger att cykeln bara kostade 4100 kr" så då blir den kvarvarande summan 345 kr. Ja ja :)

2: Sen jag började cykla till o från jobbet så har jag börjat fundera på att köpa en MTB men tyckt att det känts som lite väl lyxigt med 2 cyklar... men nu finns det ju ingen kvar så nu är det fritt fram för en MTB :)

3: Jag har insett att detta är bästa säsongen att köpa en cykel... fram med mer snöstorm...

4: Jag har en självriskseliminerings försäkring... o nu får jag ju se om den håller vad den lovar... annars är det bara o säga upp den :)

Vet ni... jag har faktiskt inte ens varit förbannad för att de tog min cykel (ja, jag vet att det låter konstigt men jag har verkligen ansträngt mig) o det är faktiskt väldigt skönt att inte slössa massa energi...

Jag blev lite misstänksam när jag kom ut igår... då låg nämligen denna påse på samma plats som Bettan brukade stå på... Kanske det är Bettan som kommit hem i bitar...


det är inte annat än att man är tacksam för att man inte har problem med maffian... då kanske man hade vaknat upp med ett cykelstyre i sängen ;)

Kjam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar