fredag 27 mars 2009

Ett slag för...





Idag vill jag slå ett slag för "Earth hour"... för er som inte har hört talas om detta så är det ett fenomen som startades i Australien för 2 år sedan av WWF (World Wide Fund for Nature/World Wildlife Fund), då släckte 2,2 miljoner invånare i Sydney ner alla lampor under 1 timmes tid för att spara energi...

Året efter följde 35 länder och 400 städer, och som det ser ut i år har 82 länder och över 2100 städer åtagit sig att vara med... Ganska häftigt när man tänker på att bakom varje nedsläckt lampa finns 1 enskild individ... styrka i antal!!! I alla fall så är det dax för Earth hour imorgon kl 20.30, då slocknar Svearike... mina lampor kommer vara släckta men det är egentligen utan något ansvar för energin... jag är ju nämligen på Bounce då =) i alla fall så har Arla slagit på stort inför denna händelse och gjort mjölkpaketen svarta, som ni ser =) alla barn tror att det är lakrismjölk…

Jag vill även slå ett slag för en namninsamling som gäller en svensk medborgare, Dawit Isaak, som under snart 8 år har suttit fängslad utan att en brottsmisstanke har formulerats mot honom... han är en journalist som skrev och publicerade en artikel om behovet om demokrati och frihet... han är den enda svenska medborgaren som har adopterats som samvetsfånge av Amnesty... Nu har 5 chefsredaktörer startat denna namninsamling för att försöka göra skillnad... så gör som jag, gå in på någon av nedanstående sajter och stöd kampanjen... kom ihåg, styrka i antal!!!

aftonbladet.se/freedawit
svd.se/freedawit
expressen.se/freedawit
dn.se/freedawit

Men helt ärligt... vem räknade rösterna i Let´s dance ikväll??? Jag är den första till att erkänna att jag tycker Magnus är helt fantastisk för sin storlek men det är inte det som tävlingen går ut på... Fasiken Laila spöar ju skiten av vissa av proffsdansarna i programmet... Såg ni det sista numret, fridansen... allvarligt... sista hoppet när hon vände om och hoppade baklänges... Jesus, Mary and Josef!!! Jag började faktiskt gråta... japp, jag och Tony grät i kapp... men allvar, bara att Tony sa: "Tack Laila" bara det borde hon vunnit på... oj oj oj... men jag gläds lite åt Annika faktiskt... 3 gången som 2:a i finalen hade nog varit lite för grymt... Lite häftigt… Laila fick mig till att telefonrösta för första gången någonsin…

O en annan sak... ibland undrar jag vad det är för en pervers värld vi lever i.... världen har knappt hunnit hämta sig (om man nu kan göra det) från monstret Fritzel i Österrike och han obeskrivliga brott... men nu visar det sig att denna sjuka människa inte är ensam... en man i Italien har hållit sin dotter inlåst i 25 år och våldtagit henne, och inte nog med det… han har låtit sonen också förgripa sig på henne och, lyssna på detta, sonen har själv hållit sina 4 egna döttrar inlåsta under flera år... Ja, det finns väl bara en sak att säga... Tack pappa för att du är normal =)
Idag blir det verkligen en nyhets/politiskt inlägg =) Men jag lyssnade på nyheterna och hörde då att företaget Ragn-Sells har infört en ny policy på jobbet, att alla som kör i tjänsten skall blåsa i ett alkolås... BRA jobbat säger jag bara, det är att ta ett samhållsansvar...

Men ack nej, då är det 2 anställda som upplever att de blir utpekade om de blåser och inte får tillåtelse att köra (hm, newsflash, kanske inte ditt största problem att du inte får köra bil... ring AA direkt, pucko) I alla fall så vägrade dessa individer att blåsa och Ragn-Sells avskedade dem eftersom de vägrade... BRA igen tycker jag... nej, då har facket lagt sig i (jag brukar gilla facket men inte helt övertygad här) och stämmer företaget på 1,5 miljoner kronor i skadestånd... Argumentet som de använder är att Ragn-Sells inte är någon polis som skall jaga rattonykterhet… Hm, undrar i mitt stilla sinne om de skulle resonera likadant om någon av deras nära och kära råkade bli påkörd av en av dessa icke-blåsklara förare från Ragn-Sells… grrrr

Kanske är det dessa 2 osmarta personer som har lagt glasbitar i kronfågels frysta kyckling… måste ju erkänna att hypokondrikern i mig fick lite ångest när jag hörde att det kommit nya fynd och Kronfågel nu dragit tillbaka alla sina frysta produkter… speciellt ångestfyllt blev det eftersom jag åt kyckling idag till lunch =( visps så sprang jag ut i frysen och kollade vilka ”märken” av fryst kyckling jag hade köpt… ingen kronfågel här, ibland är det skönt att man är lite snål =)

På tal om det så bevittnade jag en lite rolig händelse igår… efter min billiga klippning gick jag till Lidl (märks det att det var dagen innan lön eller =)) I alla fall så stod en kille framför mig i kön och när det nästan var dax för honom att betala så tog han upp mobilen och ringde efter en taxi… just det, du läste rätt… en taxifärd hem efter att ha billighetsshoppat på Lidl =) bara i Stockholm…

Imorgon är det dax för Bounce… bara för att ni skall förstå exakt hur häftigt detta är så skall jag lägga in en presentation om föreställningen från deras hemsida:

"AttentionYou will be standing throughout the whole show.
Dress unsensative or casual in case of unforeseen incident.
Stoboscopic light, dogs, blood and water.
Recommended from from age 11.
Running time: approximately 75 minutes."

Häftigt va =)

Sist men inte minst… de två bilderna på halsbandet är från min vän Zara som har gjort ett speciellt Linahalsband till mig… visst är det fint… det står: EX ANIMO: Från hjärtat…

Pussåkram för ida….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar