fredag 12 oktober 2012

Heder!!!

Har tillbringat dagen med att bland annat lyssna på en mkt kompetent polis som berätta om hur polisen jobbar med hedersrelaterade mord...

Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat eftersom Fadime gick i min parallellklass på Socionomutbildningen...

Jag kan när jag vill framkalla känslan som infann sig när jag på väg till gymet så löpet på tidningen om att hon var död...

Eller när man gick omkring på skolan
& alla grät öppet...

Eller när vi va några i klassen som samlades hemma hos en tjej & kollade på begravningen tillsammans...

Vad jag vill få sagt med detta är att vi må aldrig glömma att denna problematik finns överallt...

Tack & lov inte alltid i samma allvarliga form men trots det så har vi även här i Sverige skam & skuld-tänk som ibland leder till att folk väljer att ta sina egna liv eller blir ihjälslagna för att de inte passar in i "mallen för den stora normen"...

Vi har även hos oss konstellationer som det kan gå snett i... Kolla på Knutby morden, kolla på Bobby-fallet, kolla på mamman som dränkte sina pojkar i somras...

Vad jag vill förmedla är att jag önskar att fler valde att aktivt välja att förstå istället för att enbart fördöma...

Men nu, nu blir det mindre allvar & bara massa tjejmys för hela slanten ❤❤❤



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar