måndag 18 februari 2013

Helgen som klart kvalar in på topp 10-listan av Olssons bästa ever ❤

Sitter på tåget igen, jag är på väg in i det eviga ekorrshjulet, det är måndag & jag har tidernas största smajl på läpparna ;)

Folket runt mig som mest ser ut som zombies må ju tänka att jag är hög på något... & på ett sätt så är jag nog det... hög på lycka & minnen...

...minnen efter tidernas mest underbaraste helg som jag någonsin upplevt... Jag är så avslappnad att det känns som om vi varit utomlands & enbart legat i en solstol i minst 1 vecka... Underbart ❤

Helgen dock började med att höll på att missa båten ut till Sandhamn trots att vi hade lagt på 50 extra minuter på tidsbesräkningen som "Hitta" hade gjort...

Har ni varit i Vinterhamnen Satvsnäs? Den ligger fasiken sjuuuukt långt ut mitt i ingenting... Men vi hann :)



Egentligen fick man inte rummet förrän kl 15 & vi kom till ön kl 10:45... Men vi hade tur & fick rummet direkt...



Underbart sköna sängar...



...även om vi fick göra lite justeringar ;)



& bubblet i en provisorisk kylare...



Så kl 11 va vi ombytta & klara nere i relaxavdelningen...



Sååååå sjukt skönt...



...& inte helt fel att kunna sitta i poolbaren & inmundiga en kall öl :)



Det fanns dock stunder då man kände sig hyfsat uttittad ;)

Sandhamn är magisk på vintern... Vi hade heela relaxavdelningen för oss själva under i stort sett hela dagen...

Vi gick en liten runda (den kan knappast bli så stor i det samhället ;)) för att kolla oss omkring...



Vi gick till lokala ICA ;) Westerbergs livs... Underbart de har öppet fram till 13 sen stängt till 16 & sen öppet igen till 18 :)

Det finns så många fina & söta små hus...



En hel drös med konstnärer & författare har ju levt perioder på ön... Kan helt klart förstå att man får inspiration här...



Strindbergs lilla kåk :)



På kvällen badade vi även i de vedeldade tunnorna men vi hoppade över isvaken ;)

På kvällen va det dax att käka i hotellrestaurangen... Vår kypare va lite smått överförfriskad med en klart skön lirare :)



Vi käkade båda två den sjukt godaste oxfilén med hemslagen bea & de grövsta klyftpotatis du någonsin kan tänka dig... Det va så gott att jag undrar om jag någonsin ätit något så gott...

Till det ville vi så klart att ett gott rött vin till & bad vår lilla lulliga servitör om råd... Han rekommenderade ett vin som hade lagrats i 18 år så vi bestämde ju oss snabbt för det... Han tillade dock termen: "Jag har insett att det är lika bra att säga det inledningsvis... Vinet är ganska dyrt"... Det är alltid lite spännande när servitören säger den meningen... Man vet liksom aldrig varit de kan sluta om de själva tycker att det är lite dyrt...

Men vi stod ju så klart fast vid vår beställning & vilket vin... Underbart gott!!! & nu vet jag hur det känns att dricka det dyraste vinet jag någonsin druckit ;)



Resten av kvällen avnjöts i hotellrummet med bubbel & årets första jordgubbar... Förvånatsvärt goda måste jag säga :)

På morgonen va det dax för hotellfrukosten... & den gjorde ingen besviken... Supermegagott :)



Vi lämnade rummet kl 11, båten går 14 & däremellan får man lov att antingen hänga i relaxavdelningen eller sitta i något av deras härliga rum & dricka kaffe som de bjuder på...

Alltså i det hela taget så ger jag Sandhamn seglarhotell 5 stjärnor av 5 möjliga...



Vi kommer helt klart att fira våra kommande alla ❤:s dagar här... Till & med hotellet ger oss tecken på det när de ger oss rum 214 = februari 14 ;)



På väg hem på båten såg vi denna & kunde inte låta bli att se det komiska i det (trots att det så klart inte är något roligt över det egentligen... Jag vet)...



Men tänk ändå situationen att någon behöver hjälp... Du säger ge mig iPad & får en padda i handen istället ;)

Borta bra men hemma är ju ändå bäst...

Söndagen tillbringades med att försöka återta min plats som master chef i Darlingens liv... Va lite orolig där ett tag att missta den titeln till kocken på Sandhamn ;)

Så jag googlades världens godaste fläskkarré i ugnen & hittade nog faktiskt helt rätt...



Preppade köttet & hälsa i vinet & godsakerna som skulle puttra till buljong & sen in i ugnen...



9 timmar senare såg skönheten ut så här...

Då va det dax att sila bort buljongen & sätta in köttet igen på sin 10:e timme...



Då fick buljongen (som va god nog att äta rakt upp & ner utan något i) koka upp lite innan den förvandlades till gräddsås...



Fixa potatis i ugnen & sen va liksom söndagsmiddagen klar...

Man säger ju att en bild säger mer än 1000 ord... Så lyssna noga ;)



Ikväll blir det barnvakteriande för heeela slanten... Underbart ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar