måndag 25 februari 2013

Jag vägrar!!!

Hör du...jag vägrar mer minusgrader!!! -11...



Kom igen liksom!!! Igår va det typ nästan vår i luften... Fåglar kvittrade & snön smälte...

Nu håller sladden till hörlurarna på att gå isönder när man försöker samla in den i fickan... Den är så stelfrusen att den är spikrak & oböjbar...



Jobbveckan avslutades med att jag var på Norra Latin med anledning av att det var Internationella brottsoffer dagen... En väldigt viktig dag som faktiskt gav min lite en hint om en sak som jag ibland grubblar över gällande mig själv...

Jag har sammanlagt i mer än 10 år i mitt jobb träffar människor med vidriga livsöden, det ena värre än det andra... Detta har gjort att jag mer & mer märker att jag får svårt med "vanliga" människors problematisering av "problem"...

Ta mig inte fel, jag pratar inte om när man har ett problem som är rejält för en, så som till exempel att man inte vet om man ska stanna kvar på jobbet eller byta för att man mår dåligt... men inte vet om man vågar ta klivet med allt vad det kan innebära ekonomiskt med mera...

Jag pratar mer om de som "väljer" att stanna kvar på det där jobbet "bara" för att "få lov" att gnälla om det... De som har alla möjligheter i världen att egentligen byta men helt enkelt "bara" vill problimatisera & stanna kvar i en "offer-mentalitet"

Det var en föreläsare på IBD som pratade om ett fenomen som heter: "Vicarious traumatization, vicarious transformation" (de du... säg det snabbt 5 ggr ;))

Det handlar om traumatiserande ställföreträdare... Inte så mycket lättare de orden men det betyder enkelt (& min tolkning av det) att när man träffar människor i kris på en daglig basis & man får vara med & "bära" deras kriser... Då blir man själv lite traumatiserad & det kan ge sig tillkänna på många olika sätt...

För mig har det väl gett sig tillkänna på så sätt att jag kommer alltid stå bredvid den som tar strid för att uppnå sitt bästa läge... Men de som vill ha någon som tillåter dem att stanna kvar i ett "offer-tänk"... De orkar jag inte ta strid för... jag har nämligen insett att jag kan inte "vilja ihjäl mig" för någon annans räkning... Hårt kanske men så sant...

Helgen inleddes iaf sedan med att jag lyssna klart på den superspännande boken & överlevde dessutom ;)



Nu har jag påbörjat en ny bok & provar även en ny författare... Får se hur detta går :)

Efter den obligatoriska traditions bastun på kvällen va vi så trötta att vi bestämde hemkörning av pizza & kebab... Vilken underbar uppfinning med hemkörning :) i löve!!!

Annars följde helgen som vanligt i matlagningens tecken :) Det inleddes försök 2 att komma på tidernas godaste marinad till kött... Darlingens ihopkomponerande :)



Röd/grön chili, lime, vitlök & olja... Supergott :) speciellt efter 1 dygns marinerande...

Efter oxfilén på Sandhamn så har vi liksom lite snöat in på att lyckas med det perfekta köttet... Så pass att nu tar vi tid på stekningen...



Varsågod & gör narr av oss :) det är helt okej... Vi står nämligen upp för vårt kött ;)



Iaf så har vi kommit fram till att 3 minuter/sida blir lite för bra när köttet får ligga & vilar lite under folie...

Däremot blir 2 minuter/sida helt perfekt :)

Jag gav mig även på det här med hemmagjort surdegsbröd... Har varit sjukt skeptisk till det hela... Dels för att det känns som hur mkt jobb som helst & dels för bara ordet "surdeg" inte känn direkt lockande :)



Men trots min & Darlingens skepticism när vi efter 1 dygn tittade på surdegen så måste jag erkänna att det blev helt okej...

Vi provade även att nytt recept igår... Långkokande bolognese på högrev...



Känns spontant lite som man öppnat Pandoras ask... Man kommer ju typ aldrig vilja äta bolognese på köttfärs igen ;)

Helgen innefatta även lite storstäd, renbäddning av sängen & garderobsfix... En stilla fråga dök upp i mitt huvud...



Bör man söka hjälp för övermatchning när man inser att kjolen & galgen matchar i färg ;)

Måndag måndag måndag... Sa jag att det va -11? ;)

Men ikväll blir det bio... PI :)





- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar