torsdag 29 november 2012

Sticka till små ❤❤❤

När jag var hemma i skåne i somras så såg jag en tråd på fejjan om ett projekt där man på ett "hands on" sätt kunde hjälpa behövande barn i Zimbabwe genom att sticka små kläder...

Jag hade länge tänkt att jag skulle vilja lära mig att sticka men liksom aldrig haft en stor nog anledning att sätta igång... & helt plötsligt fanns den bara där framför mig :)

Jag skickade ett mail till mailadressen som fanns i tråden & sa att jag gärna ville hjälpa till... Vips hade jag ett litet mönster på en tröja & en klapp på axeln som tack för mitt engagemang i min inkorg :)

Jag ville ju så klart kunna sprida budskapet vidare & frågade därför K som har startat hela alltet om jag fick använda hennes bilder & text i min blogg... Jag tänkte att hon ju säkert ville veta vad det va för en tok som skrek ut sina glädjetjut ;) så jag skickade med länken till inlägget jag hade skrivit...

Helt plötsligt visa det sig att när K hade läst inlägget så visste vi ju båda två vilka den andre va :) världen är bra liten...

Vi bor nu båda i Sthlm men jag kommer ursprungligen ifrån Åhus & K ifrån Vä... Det är ca 2 mil ifrån varann... Vi har en hel drös gemensamma vänner varav flera här i Sthlm :) såå kul...

Iaf så har K nu startat en grupp på fejjan som heter just: "Sticka till små" där man kan gå med om man vill vara med & hjälpa till på olika sätt...

Det finns även en blogg som man kan läsa mer om projektet på...
www.stickatillsma.blogspot.se

Grunden till projektet är att K:s mamma för många många år sen valde att åka till Zimbabwe för att göra skillnad på riktigt... Där har hon sedan 1994 samarbeta tillsammans med en kvinna för att sprida kunskap, kämpa för demokrati men viktigast av allt... Visar omvärlden att det går att göra skillnad även om den sker på en liten skala, från människa till människa...

Tanken är att vi som är med har möjlighet att helt utan några mellanhänder skicka ner kläder till behövande i Zimbabwe & kan vara helt säkra på att de landar på rätt plats...

När jag träffade K för att lämna över mitt allra första stickalster (som ni ser här nedan ;)) så berättade hon att kläderna lämnas till sjukhuset vilket gör att fler barn föds där om mammorna vet att de kan få kläder till sitt barn...



Känns galet skönt att veta att man på så ganska enkelt sätt kan sitta hemma i trygga Svearike & veta att man är en liten liten del i att sannolikheten är att fler barn överlever födseln eftersom mammorna väljer att föda på ett sjukhus istället för hemma...



Det är hitintills 2 paket som skickats & duktiga K har nu lyckats få sponsring av Lions både i Tyresö & Trollbäcken för kostnad för porto... Grymt jobbat K & tusen tack Lions i T & T för att ni hjälper oss att hjälpa ❤❤❤



Vill du hjälpa till så hojta till... Man kan antingen sticka (& kan jag så kan du ;)) eller kan man helt enkelt hjälpa till med att skänka en slant... Det finns numera ett kontonummer som är kopplat till projektet så om du eller någon du känner hemskt gärna vill hjälpa till men inte hinner sticka så finns den möjligheten :)



Pengarna kommer gå oavkortat till porto för paket, ekonomiskt stöd till diverse studiecirklar som är etablerade i Zimbabwe, exempelvis kvinnor som tillverkar vaselin för att kunna tvätta små babyrumpor, några syr tygblöjor eller ja möjligheterna är ju oändliga :) the sky is the limit... (Galet kul att se min lilla vita tröja igen längst upp på toppen av högen :) känns helt sjukt underbart att veta att den kommer värma ett litet liv ❤)

Återkoppling på arbetet & våra paket kommer... Det lovar jag :)

Till slut måste jag bara avsluta med lite av en kontrast ;) första snön har kommit till Sthlm & snacka om att vägverket eller trafikverket (eller vad namnet nu blev på instansen som ska se till att tågtrafiken rullar i vinter) är på hygget...



Det va inte mindre än 9 skottare på min station & då är det bara 1 station ;)

Kärlek till världen ❤


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar